Kullerstenar i Frankrike

Även om Tour de France är den största tävlingen i världen när det kommer till cykelsporten, så är det inte den enda. The Hell of the North är en tävling som funnits sedan 1896 och har sin gång över cirka 240 kilometer. Under denna sträcka passerar de tävlande nästan 30 delar som består av kullersten, helt klart en guppig väg ta sig fram på. Denna tävling har sin start i Compiégne som ligger i norra Paris och sträcker sig bort till Velodrome, en arena för cykling, som ligger belägen i Roubaix. Denna sträcka är inte bara jobbig på grund av avståndet och guppandet som kullerstenen bjuder på, norra Europas föränderliga vårväder är inte heller att leka med, man kan aldrig riktigt förutse hur det kommer bli. Dessutom finns det en del områden som är ganska så tuffa, här är det inte ovanligt med krascher och punkteringar är i stort sett oundvikliga.

Aktiva spår

Loppet, som körs i april varje år är förmodligen den hårdaste och tuffaste endagstävling världen idag har att erbjuda denna sport. Benskakande underlag, korsandet av järnvägar som är i bruk och lera är något som erbjuds den som ställer upp i denna tävling. Denna tävling sätter den senaste tekniken inom vibrations reducering på prov och erbjuder risk för krascher, punkor och mekaniska problem i stor utsträckning.

Högt anseende

Denna tävling är också den som har bidragit till tekniken när det kommer till just reducering av vibrationer. Man har tagit fram speciella ramar, däck och hjul som ska klara av den typ av påfrestning som tävlingen faktiskt ger. En del tävlande ser bort ifrån det höga anseende tävlingen har och väljer att inte delta just på grund av de svåra förhållanden som råder under turen. Men denna tävling har också sett ett antal kontroverser som har lett till segrare som blivit diskvalificerade. Detta är dock ingenting som skrämmer alla cyklister alltför mycket då de återvänder till denna tävling som har ett utstående segment där man i cirka 2.5 kilometer för att utstå kullerstenens effekt på cykeln då man tar sig genom Arenberg Forest på en av de absolut guppigaste turerna. Här har man också de mest ojämna delarna under en sträcka vilket har blivit en sorts symbol för själva loppet i sig.

Arenberg Forest

Ombytliga vägar

Sedan detta loppet tog sin allra första början har man flyttat på det. Den första tävlingen startade i Paris och fortsatte så fram till 1967 då man valde att flytta starten till Chantilly. Men tio år senare valde man att återigen flytta på den, då till Compiégne, därifrån starten än idag går, en plats som ligger cirka 85 kilometer nordöst om Paris kärna. Även målgången har fått byta plats ett par gånger under årens lopp. Tävlingen gick fram till 1914 i mål på banan i Croix men har sedan dess haft ett par olika platser som tillexempel hästbanan Flandres i Marq, Stadion Jean Dubrillei Roubaix. Man bytte plats fram till 1989, då sattes det på Roubaix Velodrome och där går målgången än idag för de trötta deltagarna i denna tuffa tävling.

Roubaix Velodrome